Het centrale thema van Bradley Cooper’s film Maestro is de ingewikkelde en veelzijdige relatie tussen de gerenommeerde Amerikaanse componist en dirigent Leonard Bernstein en zijn vrouw Felicia Montealegre Cohn.
De film duikt in de complexiteit van hun 35-jarige huwelijk, dat zich kenmerkte door zowel diepe liefde als compromissen, terwijl Bernstein worstelde met zijn seksualiteit.
De film belicht de manieren waarop Felicia, een actrice en danseres, Bernsteins homoseksuele karakter vanaf het begin van hun relatie accepteerde, maar hem toch bleef steunen in zijn publieke persoonlijkheid als hetero-man.
Door dit compromis kon Bernstein zijn carrière en sociale status behouden en het gaf hem een gevoel van veiligheid en geborgenheid.
De muziek bij de film is een ode aan het leven en werk van de legendarische componist en dirigent.
De soundtrack van de film werd opgenomen met het beroemde London Symphony Orchestra onder leiding van de in Rotterdam welbekende dirigent Yannick Nézet-Séguin, die tijdens de productie van de film nauw samenwerkte met Cooper.
De partituur is een meesterlijke mix van Bernsteins iconische composities, waaronder zijn beroemde West Side Story-partituur, maar ook zijn symfonieën, opera’s en andere orkestwerken.
De muziek is door de hele film heen verweven en geeft de essentie van Bernsteins complexe en veelzijdige persoonlijkheid weer.